Monday, January 3, 2011

bola punca penyakit


tengok tajuk pun dah rasa 'ape kes' pasal bola pula nie.seperti yang anda sedia maklum,malaysia menang Piala Suzuki kan.tahniah diucapkan.sebagai seorang yang tak minat bola Malaysia,saya tetap mengambil tahu dan tetap menyokong Malaysia apabila Malaysia ada berlawan dengan Indonesia hari itu.tidak minat bola Malaysia bukan bermakna tidak cintakan negara.sila faham anakanak.masingmaisng ada keminatan,kegemaran,kesukaan dan kegilaan yang tersendiri.saya minat tengok kalau Spain dan Real Madrid berlawan jek *nak masukkan juga ke Liverpool?Manchester United?* tidak perlulah rasanya sebab saya bukan minat team tapi saya hanya minat individu sahaja.jadi,kalau encik casillas bermain dalam team Malaysia,saya jadi minatlah pasukan Malaysia.faham?

dan diakui ramai juga yang tak minat bola Malaysia kan?dan manamana bolalah.haha.tapi,tak semestinya apabila mereka tak minat,mereka dah lupa Malaysia.i still love my country!dan tidak diakui,salah satu daripada perasaan tak minat itu adalah disebabkan potensi pasukan itu.*saya memang sebab tak pernah tengok permainan mereka,macam mana nak minat?* sebab apa?sebab tiap kali saya dengar pasal Malaysia tentu adalah kutukan.eh.jangan marah.ya.ada yang menyokong,tentulah still memberi semangat.

jadi,apabila Malaysia mampu ke pusingan akhir hari itu,rakyatrakyat Malaysia tak kira di manalah jua mereka berada,sangatsangat berharap Malaysia akan menang.jadi,yang dulu syoksyok mengutuk pun,ambil juga peluang untuk menyokong dan mengibarkan jalur gemilang.apa yang peliknya?siapa tak mahu menyokong pasukan sendiri.dan walaupun dulu mereka mengutuk,at least mereka tahu bila perlu menyokong.tidaklah mereka anti-Malaysia pula.sometimes,kita perlu akui bahawa dalam hidup ini ada bermacammacam jenis orang.ada yang bila andaanda buat kesalahan,anda akan dihentam.dan ada juga yang bila andaanda agak looser,mereka masih bersama andaanda.jadi,we must accept realiti kehidupan ini.

tetapi,tidakkah kita mahu ubah pandangan bahawa yang tibatiba menyokong ini adalah jenis yang tak tahu malu dan suka hati jek nak menempa nama buatbuat menjadi salah seorang penyokong Malaysia yang gilagila kentang dan tegar?persoalan di sini adalah,kenapa mesti kita nak fikirkan perkara yang macam ini?kenapa mesti nak mencipta konflik?dan kenapa mesti nak cari kesalahan orang lain?kenapa tidak kita samasama bermula dari hari ini menjadi penyokong bola sepak Malaysia?saya tidaklah mahu membela yang mencaci dahulu kala.tetapi,saya tak faham,kenapa mesti kita nak argue?it's good what yang sekarang ini bertambah ramailah penyokong Malaysia.kenapa tidak kita celebrate kejayaan negara kita secara positif?tidak pernah terfikirkah bahawa mungkin caciaan dan hinaan dulu adalah salah satu pembakar semangat mereka untuk mengubah persepsi orang lain terhadap mereka?sometimes people need something to force them.kita tidak tahu.setiap perkara kan ada hikmah.

ini hanyalah sekadar pandangan saya.tidak berkait dengan sesiapa.tetapi,saya rasa kita mengamalkan freedom of speech,so saya berluahanlah dekat sini.asalkan saya tidak mengutuk manamana pihak,baguslah kan.dan sedarlah,kalau kita mengutuk mereka,tidakkah kita sama seperti mereka?jom muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment